- Zatrudnianie obywateli państw UE, EOG i Szwajcarii - unijne pośrednictwo pracy EURES
- Zatrudnienie obywateli państw trzecich w Polsce
- Zezwolenia na pracę
- Zezwolenia na pracę sezonową
- Zezwolenie na pobyt czasowy i pracę
- Praca bez zezwolenia
- Powierzenie pracy na podstawie oświadczenia
- Powierzenie pracy na podstawie powiadomienia
- Obowiązki pracodawcy
- Ważne kontakty i linki
- Powiadomienie o powierzeniu wykonywania pracy obywatelowi Ukrainy - Nowa sprawa/kontynuacja
Zatrudnianie cudzoziemców
Informacje dla pracodawców planujących zatrudnić obcokrajowców. Opis możliwości zatrudnienia obcokrajowców, a także obowiązków, jakie musi dopełnić pracodawca aby takie zatrudnienie mogło mieć miejsce. W tym dziale znajduje się również informacja o pośrednictwie pracy na terenie Unii Europejskiej EURES i sposobach poszukiwania pracownika poza granicami kraju.
Zatrudnienie cudzoziemca spoza UE/EUOG
Zatrudnienie cudzoziemca spoza UE i EUOG
na podstawie zezwolenia
na podstawie zezwolenia
Pracodawca zamierzający powierzyć pracę cudzoziemcowi spoza UE/EUG
na podstawie zezwolenia - składa wniosek o wydanie zezwolenia na zatrudnienie cudzoziemca w Urzędzie Wojewódzkim.
Podmiot musi uzyskać informację starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych w oparciu o rejestry osób bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy.
W tym celu należy zgłosić ofertę pracy na stanowisko, na którym będzie zatrudniony cudzoziemiec.
na podstawie zezwolenia - składa wniosek o wydanie zezwolenia na zatrudnienie cudzoziemca w Urzędzie Wojewódzkim.
Podmiot musi uzyskać informację starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych w oparciu o rejestry osób bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy.
W tym celu należy zgłosić ofertę pracy na stanowisko, na którym będzie zatrudniony cudzoziemiec.
Wniosek o wydanie informacji starosty dostępny
jest w zakładce: http://leczna.praca.gov.pl/-/2298783-posrednictwo-pracy
Do wniosku należy dołączyć wypełnione zgłoszenie oferty pracy - dostępne w zakładce: http://leczna.praca.gov.pl/-/2298783-posrednictwo-pracy
Zasady wydawania Informacji Starosty na temat możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi obejmująca obywateli polskich i cudzoziemców określonych w art. 87 ust. 1 pkt 1-11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zarejestrowanych jako osoby bezrobotne lub poszukujące pracy.
Zgodnie z art. 88c w/w ustawy - podmiot ubiegający się o wydanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca przez wojewodę, dołącza do wniosku, informację starosty, właściwego ze względu na główne miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca, o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o rejestr bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy, sporządzoną z uwzględnieniem pierwszeństwa dostępu do rynku pracy dla obywateli polskich oraz cudzoziemców, o których mowa w art.87 ust.1 pkt. 1-11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zarejestrowanych jako osoby bezrobotne lub poszukujące pracy.
W przypadku, gdy specyfika pracy wykonywanej przez cudzoziemca nie pozwala na wskazanie głównego miejsca jej wykonywania, informację wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi.
W przypadku, gdy specyfika pracy tymczasowej wykonywanej przez cudzoziemca nie pozwala na wskazanie głównego miejsca jej wykonywania, informację wydaję starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy użytkownika.
W celu uzyskania informacji starosty pracodawca zgłasza ofertę pracy wraz
z wnioskiem w celu uzyskania informacji starosty na stanowisko na którym będzie zatrudniony cudzoziemiec, do Powiatowego Urzędu Pracy właściwego
ze względu na główne miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca.
W toku postępowania starosta nie bierze pod uwagę wskazanych w ofercie pracy wymagań, jeżeli są one zaniżone lub zawyżone w stosunku do pracy, którą cudzoziemiec ma wykonywać.
Otrzymana informacja starosty nie uprawnia do zatrudnienia cudzoziemca, stanowi ona jedynie załącznik do wniosku o wydanie zezwolenia na pracę
dla cudzoziemca.
Wykaz zawodów, w przypadku których wojewoda wydaje zezwolenie na pracę bez konieczności uzyskania informacji starosty jest zawarty w obwieszczeniu MRPiPS z dnia 10 stycznia 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców (Dz.U. z 25 stycznia 2019 r., Poz. 154).
[Pobierz treść Rozporządzenia]
Informacja starosty jest wydawana przez Powiatowy Urząd Pracy w Łęcznej w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty prawidłowego zgłoszenia oferty pracy bez prowadzenia rekrutacji lub nie dłuższym niż 21 dni w przypadku organizowania rekrutacji. Wniosek o wydanie informacji starosty, druk oferty pracy oraz druk upoważnienia znajduje się na stronie urzędu w zakładce Dokumenty do pobrania -> Pośrednictwo pracy. Oferta może zostać złożona poprzez portal www.praca.gov.pl pod warunkiem posiadania przez wnioskodawcę podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego. Osoba działająca w imieniu pracodawcy (właściciela firmy, członków zarządu, osoby fizycznej etc.) przy odbiorze informacji starosty ma obowiązek przedłożenia pisemnego upoważnienia. W przypadku, gdy oferta została wypełniona niekompletnie, bądź wymaga wyjaśnień Powiatowy Urząd Pracy w Łęcznej kontaktuje się z pracodawcą drogą mailową, telefonicznie lub za pośrednictwem portalu praca.gov.pl - w celu uzupełnienia braków lub naniesienia korekt. Oferta pracy jest wprowadzana do systemu z dniem uzupełnienia braków lub przesłania wyjaśnień na piśmie. W przypadku braku odpowiedzi we wskazanym terminie Powiatowy Urząd Pracy w Łęcznej pozostawia ofertę bez rozpatrzenia.
W przypadku umów o pracę, pracodawca ma obowiązek podać godziny pracy. W przypadku zamiaru zatrudnienia na podstawie umowy zlecenia, pracodawca powinien określić liczbę godzin pracy w okresie rozliczeniowym (w tygodniu lub miesiącu, informacje te można zamieścić np. w polu zakres obowiązków). Każdorazowo podmioty gospodarcze działające jako agencje pracy i agencje pracy tymczasowej zobowiązane są do wskazania nazwy pracodawcy użytkownika wraz z numerem NIP.
Powiatowy urząd pracy nie może przyjąć oferty pracy, jeżeli pracodawca zawarł w ofercie pracy wymagania, które naruszają zasadę równego traktowania w zatrudnieniu w rozumieniu przepisów prawa pracy i mogą dyskryminować kandydatów do pracy, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie lub orientację seksualną (Art. 36 ust. 5e Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, (Dz. U. z 2021 r. poz. 1100 z późn. zm.).
Informacji dotyczących wydania informacji starosty udzielają pośrednicy pracy, telefon:(81) 531 54 10, (81) 531 54 09, (81) 531 54 08.